Stress verlagen met ademhalingsoefeningen

Ik heb ooit eens gerookt. Niet lang, want ik vond het niet lekker. Maar wie had gezegd dat ik later spooksigaretten zou roken, had ik voor gek uitgemaakt. En toch is dat precies wat ik nu doe: ik rook neppe sigaretten. Spooksigaretten.

Het heeft alles te maken met de stressoefeningen die ik doe. Monique, mijn therapeut, helpt me al een tijdje om van chronische stress af te komen. Ze vertelde me van alles over hoe stress werkt. Wat me daar het meest van is bijgebleven is het stofje cortisol. Cortisol is een hormoon, net als adrenaline. Het komt vrij als we stress hebben en zorgt ervoor dat we even fel kunnen zijn en goed kunnen reageren.

Maar als cortisol te lang aanwezig blijft, wordt er ook suiker opgeslagen en kom je aan. Daar had ik ook last van.

Nu ik weet wat cortisol is en ik van Monique moet proberen mijn cortisol te verlagen, zijn er allerlei tips en adviezen die ik opvolg. Maar het spookroken vind ik daar toch stiekem wel de mooiste van. Of de  gekste, eigenlijk…

Met je ademhaling kun je namelijk veel stress wegnemen. Door rustig te inhaleren, de adem even vast te houden en vervolgens deze weer uit te blazen, ontspannen bepaalde spieren en daardoor neemt de druk die je voelt af.

Dit is te vergelijken met roken.

Natuurlijk is roken niet gezond en dat zal het ook nooit worden, maar de wijze van ademhalen is dat dus kennelijk wel. Ik snapte meteen waarom rokers rustiger worden van een sigaretje en mijn moeder altijd even een sigaretje nodig had na een moeilijke dag op haar werk. Ze werd er echt rustiger van!

De ademhalingsoefening is dus eigenlijk heel simpel: adem lang in (seconde of 8), houdt de adem 10 seconden binnen en blaas deze dan in 10 seconden weer uit. En herhaal dat een keer of 10, 20. Net zolang als dat je normaal over een sigaret zou doen…

Maar de spooksigaret vind ik helemaal leuk. Monique kwam met het idee, omdat ze wist dat ik ooit gerookt heb. Ze vouwde een papiertje op tot een sigaret en gaf het me. ‘Doe maar net of je een trekje neemt,’ zei ze. ‘Dan voel je vanzelf hoe het werkt.’

Zo gezegd, zo gedaan. En inderdaad. Ik voelde hoe de wijze van ademhalen effectief was. Ik rookte mijn eerste spooksigaret en had me in geen tijden zo rustig en kalm gevoeld! Tegenwoordig rook ik een spooksigaret of 10 per dag. Nu doe ik het niet meer met het papiertje, maar gewoon door te doen alsof ik een sigaret in mijn mond heb. Daarbij helpt het om af en toe wijs- en middelvinger voor mijn mond te houden (alsof er nog een sigaret tussen zit). Gek ben ik, hè?

Toch ben ik blij dat Monique me dit geleerd heeft. Het klinkt soms heel makkelijk als mensen zeggen dat je van je stress af moet, want dan levert dat eigenlijk alleen maar meer stress op. Maar het is wel goed om te weten dat er oefeningetjes zijn die echt helpen en de stress direct kunnen verlagen. Dit spookroken helpt voor mij heel goed en ik wilde het dan ook graag met jullie delen!

Lees ook dit artikel over stress en ademhalingsoefeningen.

21. November 2019 by mysupersweetlife
Categories: Persoonlijk | Leave a comment

Leave a Reply

Required fields are marked *