15 kilo verbranden is eindelijk gelukt!

Wat ik niemand eerder vertelde is dat ik in april aan een dieet begonnen ben. Met 95 kilo vond ik mezelf veel te zwaar (zeker gezien mijn lengte van 1.73 meter). Ook de BMI-testen die ik deed liepen donkerrood aan. Obesitas… Dat was even schrikken.

Ik schaamde me, maar wilde wel mijn gezondheid herstellen. Want overgewicht is niet alleen psychisch vervelend, ook fysiek kan het veel nadelen tot gevolg hebben. Na wat naspeuringen op het internet besloot ik voor een koolhydraatarm dieet te kiezen en daar heb ik geen spijt van. De tussenstand is namelijk begin december dat ik al 15 kilo verloren ben!

Bijna 2 kilo per maand.

Dat is veel, maar voorlopig nog niet genoeg. Ik weeg nu nog net 80 kilo (vanmorgen dan) en wil eigenlijk naar 70 kilo. Er moet dus nog even doorgewerkt worden.

Gelukkig is dat met een koolhydraatarm dieet helemaal niet zo’n straf. Ik zal je kort vertellen wat ik op een dag doe.

’s Ochtends eet ik geen brood meer. Dat is al een heel belangrijke stap, want in brood zitten veel koolhydraten. Dat is op zich niet erg, maar het zijn koolhydraten die weinig energie geven, maar wel dikker maken. In plaats van brood eet ik doordeweeks ene bakje met kwark en wat noten erin (hazelnoten doorgaans, gewoon bij de super te koop). In de zomermaanden nam ik ingevroren fruit. Dat ontdooit vrij snel in zo’n bakje.

In het weekend ga ik vaker voor een omelet of een salade met ei. Ei is prima, want er zitten veel eiwitten in. Dat geeft energie.

Voor de lunch doe ik een goed gevulde salade. Ik gebruik daar ijsbergsla en rucola voor. Doe er wat tomaten en komkommers doorheen en vaak wat reepjes kip. Erg lekker en vult goed. Ik krijg er genoeg energie van om mijn werk te kunnen doen.

’s Avonds is er niet veel veranderd. Alleen de aardappels, pasta en rijst zijn uit het zicht verdwenen, want die zijn niet toegestaan. In plaats daarvan eet ik vaak 2 groenten per avond en zoek ik vervangers voor aardappels. Knolraap vind ik niet zo lekker, maar at ik in het begin veel. Nu eet ik vooral courgettes en aubergines. Makkelijk te bereiden en prima bij andere groenten te eten.

Verder ben ik vis gaan eten. Daar zitten veel goede stoffen in.

Ik merk dat ik niet alleen lichter ben geworden, maar dat ik ook lekkerder in mijn vel zit. Ik voel me fitter, kwieker en heb ook veel meer zin om te gaan bewegen. Daarom heb ik me samen met een vriendin opgegeven voor zumba, wat we nu een maandje doen.

Lekker even alle energie eruit laten én het werkt om nog meer af te vallen. In dit tempo heb ik misschien korter dan vijf maanden nodig om mijn streefgewicht te bereiken.

Een koolhydraatarm dieet is dus niet moeilijk te volgen en de resultaten zijn echt heel erg goed. Ik ben blij dat ik de knoop in april heb doorgehakt. Het is heel motiverend om te zien dat mijn streefgewicht echt goed dichterbij komt (heb nog niet gemerkt dat ik stagneerde of begon te jojoën, dus dat is helemaal mooi meegenomen), maar het meest blij ben ik nog met dat ik me zo lekker voel de laatste tijd.

Ik kan het iedereen aanraden. Wil je het gewoon eens een kans geven? Doe dan gewoon wat ik ’s ochtends doe. Laat brood staan en ga voor magere kwark (of yoghurt) met wat noten erin. Deze mogen niet bewerkt zijn. Dus niet gezouten of gekarameliseerd, want dan is het idee van koolhydraatarm natuurlijk ver te zoeken!

In mei zal ik jullie op de hoogte brengen van hoe het ervoor staat met mijn streefgewicht!

07. December 2017 by mysupersweetlife
Categories: Persoonlijk | Leave a comment

Leave a Reply

Required fields are marked *